B2B işletmelerde otomasyon, birçok yönden verim elde etme fırsatları ile işletmeler arası ticaretin hızlanmasını ve işletme performansını artırmayı sağlar. B2B otomasyon stratejileri, iş süreçlerinin verimliliğini artırmada, maliyetleri düşürmede, satışları artırmada ve benzer işletme hedeflerini gerçekleştirmede kritik öneme sahiptir. Her ölçekten ve sektörden işletmeye özel otomasyon stratejileri geliştirilebilir. Müşteri memnuniyeti, itibar yönetimi vb. alanlarda avantajlar sağlayarak B2B işletmelerini başarıya ulaştırabilecek otomasyon stratejileri, konusunu sizler için derledik.
B2B İşletmelerde Otomasyon Uygulamaları
Otomasyon, işletmenin iş gücü özelinde planlanarak stratejik olarak çalışıldığında, kampanyalar daha etkili yürütülebilir, işletmeler arası ticarette iş gücünün işleyişi sistemli ve özel hedeflere yönelik olarak çalışılabilir. B2B işletmelerde, çeşitli iş süreçlerinin daha verimli hale gelmesini büyük ölçüde sağlayan ve rekabet avantajı elde etmeye yarayan çeşitli otomasyon türleri kullanılır. Otomasyon türleri, her işletmenin ihtiyaçlarına ve hedeflerine bağlı olarak çeşitlilik gösterebileceği gibi, iş alanlarına göre de farklılık gösterebilir ve otomasyon araçları kullanılabilir. Otomasyon türlerinin kullanıldığı alanlar: satış, müşteri destek birimi ve hizmetleri, pazarlama, insan kaynakları, finansal işlemler, tedarik zinciri olarak sıralanabilir.
B2B satış süreçlerinde otomasyon, işletmelerin tedarik yönetimi süreçlerini ve satış faaliyetlerini daha verimli hale getirmek için kullanılabilen bir dizi teknolojik aracın stratejik şekilde kullanımını kapsar. B2B tedarikçi ilişkileri yönetimi, envanter yönetimi, sipariş yönetimi, taşıma ve lojistik gibi tedarik zinciri süreçlerinin otomatikleştirilmesini sağlar. Satış faaliyetlerinin verilerle tanımlanmış eylemler üzerinden daha hızlı çözülmesini sağlar. Siparişlerin alınması, işlenmesi ve teslimi sırasındaki tüm süreçler otomatikleştirilebilir. CRM (müşteri ilişkileri yönetimi) yazılımları aracılığıyla satış hunisini otomatikleştirerek satış ekiplerinin iş yükünü azaltırken satış verimliliğini artırmak mümkün hale gelir. Müşteri ilişkileri yönetimi yazılımları, müşteri iletişimi, satış fırsatlarının yönetimi, müşteri taleplerinin izlenmesi ve müşteri ilişkileriyle ilgili diğer süreçlerin otomatikleştirilmesine olanak tanır.
B2B işletmeler, mevcut müşterilerin yanı sıra potansiyel müşterilerle olan iletişimlerini de otomatik hale getirebilir. Müşteriye özel içeriklerin CRM kapsamında geliştirilerek, otomatik e-posta gönderimi, takip hatırlatıcıları, müşteriye özel içerik paylaşımı gibi yöntemlerle otomatik olarak sunulabilir ve takip edilebilir. Müşteri destek süreçlerini otomasyonla güçlendirebilir. Online sipariş formları, otomatik sipariş onayları, faturalandırma otomasyonu gibi işler için farklı otomasyon araçlarıyla işleri otomatikleştirebilir. Otomatik cevap sistemleri, sıkça sorulan sorular (FAQ) sayfaları, sorun takibi ve çözümü için otomasyon yazılımları gibi araçlarla otomasyon sağlamak B2B işletmelerde hızlı, hatasız, etkili bir müşteri destek süreci sağlar. Müşteriyle daha etkin bir şekilde iletişim kurmanın ve dahası bunu olumlu yönde sürdürmenin yolu otomasyondan geçer. B2B işletmeler, potansiyel müşterilerin aşamalarını izleme, müşteri etkileşimlerini kaydetme, satış fırsatlarını değerlendirme ve takip etme süreçlerini otomasyonla sağlayabilir. B2B işletmeler, sipariş işleme, faturalandırma, satış bilgilendirmesi, teklif ve sözleşme hazırlama süreçlerini otomatikleştirebilir. Bu sayede işletmeler hızlı ve doğru teklifler oluşturarak insani hatalardan ari ve hızlı şekilde müşteri teklifleri ve sözleşmelerini hazırlayıp, faturalandırıp sunabilir veya bunları hatasız şekilde arşivleyebilir.
B2B İşletmelerde Otomasyonun Avantajları
B2B işletmelerde, büyük verinin işlenmesi ve veri analitiği çözümleriyle geliştirilen sistemde, otomasyon aracılığıyla hedef kitleye ulaşmak kolaylaşır. B2B işletmelerin tedarik zinciri yönetiminde otomasyon kullanması, daha iyi stok ve lojistik yönetimi, daha hızlı teslimatlar, daha iyi tedarikçi ilişkileri ve daha düşük maliyetler gibi birçok avantaj sağlar. Stratejik iletişim ve pazarlama faaliyetlerinde, dijital pazarlama, sosyal medya yönetimi, içerik pazarlaması gibi pazarlama süreçlerin otomatikleştirilmesi, hedef kitleye konu veya muhatap özelinde ulaşmayı ve ilişki yönetimi sağlamayı büyük ölçüde kolaylaştırır. Müşteri taleplerinin yönetimi, teknik destek süreçleri, sorun takibi, çözümü ve müşteri dönüşleri gibi müşteri destek ve hizmet süreçleri otomasyonla sistemli olarak yönetilebilir.
Dijital dönüşüm yolculuğundaki B2B işletmeler otomasyonla süreçlerini yönetirken, müşteri iletişimini büyük ölçüde iyileştirilebilir ve müşteri memnuniyetini artırılabilir. Otomasyon araçları, işletmelerin rekabet avantajını artırmasına yardımcı olabilir. Sipariş işleme görevlerinin çoğu otomatikleştirileceğinden, çalışanlar ek personele gerek kalmadan büyük B2B ticari satın alma akışlarını kolayca yönetebilir, satış performans analizleri ve raporları elde ederek satış ekibinin güçlendirilmesi gereken konuları daha kolay belirleyebilir. Ayrıca insan kaynaklarında genel yönetim alanlarında da otomasyondan faydalanılır. İşe alım süreçleri, personel performans değerlendirmeleri, eğitim ve gelişim yönetimi gibi insan kaynakları süreçlerinin otomatikleştirilmesi iç iletişimi ve insan kaynakları yönetimini destekler. Otomasyonla ayrıca, fatura işlemleri, ödemeler, mali raporlama, tahsilat yönetimi gibi finansal süreçlerin otomatikleştirilmesi sağlanır.
B2B işletmelerde karmaşık iş süreçleri için karar alma önemli bir konudur ve otomasyon, veri tabanlı karar almayı kolaylaştırarak operasyonların sağlıklı yönetilmesini, hedef belirlemede verilere dayalı ön görü geliştirmeyi mümkün kılar. İşletme verilerinin toplanması, analiz edilmesi ve raporlanmasını otomatikleştirerek veri tabanlı karar alma süreçlerini güçlendirir.
Otomasyonda Planlama ve Strateji
İşletmenin ihtiyaçlarına ve hedeflerine en uygun otomasyon teknolojilerinin seçilmesi, iş gücü ve işletme özelinde otomasyon uygulamak için önemlidir. Başarılı bir otomasyon planlaması, işletmenin belirlediği hedeflere ulaşmasını sağlamak için otomasyon teknolojilerini ve süreçlerini nasıl kullanacağını belirlemeye yarayan en uygun stratejinin belirlenmesini gerektirir. Başarılı bir otomasyon stratejisi geliştirirken, ilk adım işletmenin şartlarını, genel ve özelleştirilmiş net hedeflerini belirlemektir. Bu hedefler, işletmenin maliyetleri azaltmak, operasyonel verimliliği artırmak, müşteri memnuniyetini iyileştirmek veya pazar payını artırmak gibi belirli ana konulara ya da sonuçlara odaklı olabilir. Hedefi belirlemede en önemli konu, verilere dayalı bir durum ya da problem tespitidir. Sonrasında hedefler belirlenir ve ardından mevcut iş süreçlerinin detaylı bir şekilde analiz edilmesi adımına geçilir. B2B işletmelerde tedarik süreçleri, satış ve pazarlama süreçleri, faturalama ve finansal süreçler, iç iletişim, çalışanların operasyonlara delege edilmesindeki yönetimsel süreçler gözden geçirilir. Otomatikleştirilebilecek süreçler belirlendiğinde planlama daha netleşir ve hangi alanlarda iyileştirmeler sağlanacağı, bunu yapmada hangi teknolojilerin kullanılabileceği tespit edilerek bir yol haritası oluşturulur
CRM yazılımları, ERP sistemleri, iş akışı otomasyonu araçları gibi çözümlerle çeşitli teknolojilerin entegre edilmesi ve uygulanması için stratejik bir planlama oluşturmak, B2B süreçlerinin daha verimli şekilde yürütülmesi sağlanır. İşletme özelinde oluşturulan stratejiyle, mevcut sistemlerin entegrasyonda otomasyonla uyumlu hale getirilmesi ve dijital dönüşümün devamlılık arz edecek şekilde sağlıklı uygulanmasına yarar. Veri aktarımının sorunsuz bir şekilde gerçekleştirilmesi sürecinde personelin bu yeni teknolojilere adapte olarak, onları doğru ve etkin kullanması için eğitim ve destek almaları da sağlanmalıdır. Tüm bu sürecin izlenmesi, otomasyonun performansının düzenli olarak gözden geçirilmesi, değerlendirmenin ardından sürekli iyileştirmelerle otomasyonun sağlıklı işlemesi sağlanmalıdır. Otomasyon stratejisinin başarısını değerlendirmek, işletmenin otomasyondan en iyi şekilde faydalanmasını sağlar. Otomasyonun başarısını ölçmede, belirlenen KPI’lar (anahtar performans göstergeleri) kullanılarak uygulanır, geri bildirimler alınarak, süreçlerin etkinliği değerlendirilmeli ve gerektiğinde iyileştirmeler yapılmalıdır.
B2B pazarlama otomasyonu, uzmanlara göre “müşterilerle etkileşim ve büyüme biçimlerini dönüştüren bir oyun değiştirici” olarak ifade edilir. B2B ticarette bu denli önem taşıyan başarılı bir otomasyon stratejisi geliştirme ve uygulama konusu, işletmenin rekabet avantajını artırır ve daha verimli bir şekilde çalışmasını sağlar. İşletmenizin bu avantajlardan faydalanabilmesi için, dijital dönüşüm otomasyon ve diğer çözümlerimiz hakkında ön bilgi almak ve bu dönüşümün işletmeniz özelinde kazandıracaklarını öğrenmek üzere, deneyimli MAP ekibi ile tanışabilirsiniz.