Tedarik zinciri yönetimindeki gelişimler, her geçen yıl operasyonel süreçlerin işleyişini tetikler ve talebi daha uygun şekilde karşılamayı sağlar. Kuşkusuz tedarik zinciri, bu yıl da farklılık yaratan birçok trende ev sahipliği yapacak. Akıllı sensörler, büyük veri analitiği, yapay zekâ ve blok zinciri gibi yenilikçi teknolojiler daha sık duyulacak. Tedarik zincirlerini daha şeffaf, esnek ve verimli yönetmek için çözümler geliştirilecek. Tedarik zinciri, iş dünyasının dinamiklerindeki değişikliklerle ve teknolojik gelişmelerle 2024’ü karşılarken, yönetimsel kabiliyetlerini geliştirenler rekabet avantajı elde edecek. Tedarik zinciri yönetiminde uzmanlarca ön görülen önemli 2024 trendlerini derledik.
2024 Tedarik Zinciri’ne Genel Bakış
Tedarik zincirinin talebi karşılamayla ilgili performansı önemini koruyor. Tedarik zincirleri, bu performansı ortaya koyarken, evrilen ticaret dinamikleriyle başa çıkmak için bu yıl da faaliyetlerini ileri teknolojiyle iyileştirecek. Tedarik zincirinde, müşteri odaklılık, sürdürülebilirlik, görünürlük ve hızlı yanıt verme yeteneği, günümüzde tedarik zinciri stratejilerini şekillendiren kritik unsurlar haline geldi. Çeviklik, esneklik ve görünürlük her zamankinden daha önemli ancak başarılı olmak için tek başına yeterli değil. Yakın gelecekte beklenen gelişmelerle otomasyonun; dijitalleşme ve sürdürülebilirlik odaklı uygulamaların ön plana çıkması imkânı ön görülerin başını çekiyor. Bu sayede müşteri taleplerine hızlı adapte olma becerisi tedarik zincirini güçlendireceğe benziyor. Bazı ana konular bu yıl da önemini koruyacak ve daha gelişmiş haliyle yılın trendleri arasında yer alacak. Başlıca konu başlıkları olan: siber güvenlik, veri analitiği, yapay zeka, blokchain ve otomasyon, yeşil tedarik zinciri ve tedarik zincirinde döngüsellik, uçtan uca şeffaf yönetim, gerçek zamanlı entegrasyon, otonom taşımacılık, omnichannel kanallar ile özelleştirilmiş ürünler ve hizmetler, stratejik kaynak yönetimi ve inovasyon, yeni teknolojilere uyum ve insana yatırım, bu yılın önemli trendleri olacak.
1- Siber Güvenlik
Tedarik zincirinin talebi karşılamayla ilgili performansı önemini koruyor. Tedarik zincirleri, bu performansı ortaya koyarken, evrilen ticaret dinamikleriyle başa çıkmak için bu yıl da faaliyetlerini ileri teknolojiyle iyileştirecek. Tedarik zincirinde, müşteri odaklılık, sürdürülebilirlik, görünürlük ve hızlı yanıt verme yeteneği, günümüzde tedarik zinciri stratejilerini şekillendiren kritik unsurlar haline geldi. Çeviklik, esneklik ve görünürlük her zamankinden daha önemli ancak başarılı olmak için tek başına yeterli değil. Yakın gelecekte beklenen gelişmelerle otomasyonun; dijitalleşme ve sürdürülebilirlik odaklı uygulamaların ön plana çıkması imkânı ön görülerin başını çekiyor. Bu sayede müşteri taleplerine hızlı adapte olma becerisi tedarik zincirini güçlendireceğe benziyor. Bazı ana konular bu yıl da önemini koruyacak ve daha gelişmiş haliyle yılın trendleri arasında yer alacak. Başlıca konu başlıkları olan: siber güvenlik, veri analitiği, yapay zeka, blokchain ve otomasyon, yeşil tedarik zinciri ve tedarik zincirinde döngüsellik, uçtan uca şeffaf yönetim, gerçek zamanlı entegrasyon, otonom taşımacılık, omnichannel kanallar ile özelleştirilmiş ürünler ve hizmetler, stratejik kaynak yönetimi ve inovasyon, yeni teknolojilere uyum ve insana yatırım, bu yılın önemli trendleri olacak.
2- Veri Analitiği
Veri, işletmelerin bilinçli kararlar almasını, süreçleri optimize etmesini ve aksaklıklar karşısında esneklik sağlamasını mümkün kılan temel unsurdur. Büyük veri ve veri analitiği konusu hayati önemini sürdürecek. Büyük veri setlerinin stratejik bir şekilde kullanılması, tedarik zinciri içinde bilinçli karar verme ve operasyonel verimliliğin artırılması için bir anahtar olduğundan, veri analitiğine dayalı karar mekanizması çok daha keskin hale gelecek. Veri kullanılabilirliği, kalitesi, güvenilirliği, temposu ve tutarlılığı gibi kritik unsurlar veri yönetiminin odak konuları olacak.
3- Yapay Zeka, Blokchain Teknolojisi ve Otomasyon
Tedarik zinciri, tedarik, hammadde temini, depolama ve üretilen ürünlerin tüketicilere dağıtımını içeren dinamik ve karmaşık ve hatalara açık bir süreçtir. Tedarik zinciri görevlerinin çoğu, entegrasyonlar kullanan düşük kodlu platformlar aracılığıyla tamamen veya kısmen otomatikleştirilebilir. Yapay zeka, blokchain ve otomasyon yetenekleri, yeni pazar koşullarına, ani gündemlere, krizlere veya belirsizliklere hızla tepki verme ve uyarlama kabiliyeti kazanmayı sağlar. Böylece tedarik zinciri süreçlerinde yeni yetenekleri hızlı bir şekilde uygulamaya yansıtma avantajını kazandırır. Bu yıl da, tahmine dayalı analitik yorumlarla potansiyel sorunları ön görmek gerek yerel gerekse küresel ölçekte başarı getirecek. Uzmanlar, 2024’te yapay zeka ve gelişmiş algoritmalar üzerinden otomatik, optimize edilmiş çözümlerde derinleşme ön görüyor. Tahminler, veriler ve çevik eyleme dönüştürme işletmeler için bir çeşit kas kabiliyeti gibi geliştirilecek. Bu alanlardaki yatırımların her zamankinden daha yüksek olmasının meyveleri 2024’te tedarik süreçlerinde fark yaratacak. Sektörde mevcut olan yazılımların ve uygulamaların çok daha karmaşık ve derin şekilde geliştirilmesiyle; çeviklik, görünürlük gibi unsurlara, gerçek zamanlı gönderi takibi gibi önemli imkanlara katma değer yaratması ve bu alanlarda gelişim kaydedilmesi bekleniyor.
4- Yeşil Tedarik Zinciri ve Tedarik Zincirinde Döngüsellik
Bu yıl, yeşil tedarik zinciri ve tedarik zincirinde döngüsellik konularının yükseliş yılı olacak. Tedarik zinciri yönetiminde, tüm süreçlerde sürdürülebilirlik ve daha yeşil iş uygulamaları için çözümler daha sık konuşulacak. Yeniden üretim, yeniden kullanım ve geri dönüşüm tedarik zincirinde önem kazanacak. Döngüsel tedarik zincirlerinin artışıyla, çevresel sürdürülebilirliğin ilkelerini benimseyen süreç yönetim sistemlerini daha sık konuşacağız. Bu amaçla üzerinde çalışılan robot teknolojisinin desteğiyle, geleneksel tedarik zinciri rutinlerinin değişimi bekleniyor. Yüksek tüketici farkındalığı yaratmak için kurumsal sosyal sorumluluk kampanyaları, bilinçlendirme çalışmaları ve sıkı düzenlemeler gündemde olacak. Bu çalışmaların etkisiyle sürdürülebilirlik, tedarik zinciri kararlarında hayati bir konu olarak yer alacak. İklim krizinin etkileri, felaketler ve zincirleme sorunlar için tedbirler almak üzere lojistik endüstrisi başta olmak üzere tüm sektörlerde somut uygulamaların ve yaptırımların düzenlenmesi bekleniyor. Bu anlamda temiz yakıt, emisyon temizleyiciler gibi somut çözümler ön plana çıkacak.
5- Uçtan Uca Şeffaf Yönetim
“Uçtan uca şeffaf yönetim, bir tedarik zincirinin başlangıcından sonuna kadar tüm süreçleri kapsamında şeffaf ve açık bir şekilde yönetilmesini gerektirir. Tedarik zinciri boyunca, yani bir ürünün veya hizmetin üretiminden tüketicilere ulaşmasına kadar olan süreçlerde, şeffaf yönetim sağlamak için bir organizasyonun tedarik zinciri boyunca bilgi ve süreçleri açıkça anlaması, izlemesi ve paylaşması gerekir. İşletmelerin tüm tesislerde ve birden fazla taraf arasında dijital sistemlerin alt yapısıyla takip ve tam izleme, gözetim zinciri bilgileri elde etmesi ve paylaşması zorlu bir görevdir, ancak modern tedarik zinciri için gereklidir. 2024 yılı tedarik zincirinde uçtan uca şeffaf yönetimin öneminin artacağı bir yıl olacak. Bu da tedarik zinciri operasyonlarını yönetmede işletmelerin kazandığı yeteneklerin daha da önem kazanacağı anlamına geliyor. 2024’te uçtan uca şeffaf yönetim karnesi güçlü olan işletmeler, daha etkili kararlar almayı, süreçleri daha etkin optimize etmeyi ve müşteri memnuniyetini artırmayı destekleyerek rekabet avantajı elde edecek.
6- Gerçek Zamanlı Entegrasyon
Tedarik ağının herhangi bir yerinde tedarik riski varsa veya gerçek bir kesinti yaşanırsa bunun bilinmesi gerekir ya da benzer şekilde bir talep artışı ya da düşüşü söz konusu olacaksa, tedarikçilerin bunu bilmesi gerekir. 2024’te gerçek zamanlı sistemler kurma ve bunu yönetme konusunda derinleşme yaşanacak. Tedarik zinciri paydaşları arasında gerçek zamanlı entegrasyon ve bunun neticesi olarak iş birliği giderek artacak. 2024 yılında şirketler tedarik ağlarındaki işbirliğini geliştirmeye devam edecek ve bilgi gecikmelerini tamamen ortadan kaldırmaya yönelik daha fazla çözüme yatırım yapacaklar. Bu anlamda gerçek zamanlı sistem ve süreç kurma için yatırımlar artacak. Kuruluşlar, başkalarının görünürlüğünden de yararlanabilecek, her bir kuruluş görünürlük oluşturmak için kendi projelerine odaklanırken, zengin veri ve iç görülere erişim sağlayabilecek ortaklıkları tedarik zincirini zenginleştirecek. Gerçek zamanlı iş ağı platformları üzerinden farklı iş birlikçileri faydalanarak gerçek zamanlı entegrasyonla 2024’te daha güçlü tedarik işbirlikleri kuracak.
7- Otonom Taşımacılık
Otonom kamyonlar ve otonom araç alternatiflerinin otonom teslimat çözümleri için yaygın şekilde kullanımı bekleniyor, özellikle 2024 yılı itibariyle bu teknolojinin dünyada yaygın şekilde uygulanmaya başlanması düşünülüyor. Bu da birçok anlamda maliyetleri azaltacak ve aksaklıkları ortadan kaldıracak. Otonom araçların tedarik zincirinde lojistik sektörünü farklı bir boyuta taşıması bekleniyor.
8- Omnichannel Kanallar ile Özelleştirilmiş Ürünler ve Hizmetler
Tedarik zincirinde esnekliği en üst düzeye çıkarmak ve iş sürekliliğini sağlamak her zamankinden çok daha önemli olacak. İşletmelerin e-ticaret, doğrudan tüketiciye satış, perakende, distribütörler ve büyük online pazaryerlerinde hedef kitlesini doğru karşılayabilmeleri için mevcut tüm kanal güçlerinde vites artırmaları ve özelleştirilmiş ürünlerde ve hizmetlerde en üst düzeye çıkması gerekiyor. Şirketlerin bu seviyelerde seyretmesi, gelir artırabilmesi ve maliyetleri en aza indirebilmeleri için her kanaldaki talebe cevap verebilmesi ve her tedarik noktasını görebilmeleri kritik önem taşıyacak.
9- Stratejik Kaynak Kullanımı ve İnovasyon
Tedarik zincirinde stratejik kaynak kullanımı, organizasyonların kaynaklarını en etkili ve verimli şekilde yönetme amacıyla tedarik zinciri süreçlerini optimize etmesidir. 2024 yılında kaynaklarını net şekilde, stratejik ve sistemli olarak yönetme kabiliyeti ön plana çıkacak. Stratejik kaynak kullanımı, bu yıl maliyetleri azaltma, üretim hızı artırma ve müşteri memnuniyetine katkıları gibi önemli yansımaları açısından tedarik zinciri yönetiminde ön plana çıkacak başlıklar arasında. 2024, işletmelerin sürekli iyileştirme kültürü benimseme yılı olacak. Tedarik zinciri süreçlerini sürekli olarak gözden geçirme ve geliştirme, stratejiler ve taktikler üzerinden kaynakları kullanma, yeni teknolojileri ve altyapıları takip ederek inovasyonlarla tedarik zinciri süreçlerine yenilikler getirmek bu yıl işletmelerin önemli sorumlulukları arasında. Bütünsel stratetijk stratejik kaynak kullanımı kültürü benimsemek bu yıl tedarik zinciri yönetiminde büyük önem kazanacak.
10- Yeni Teknolojilere Uyum ve İnsana Yatırım
Üretken yapay zeka, veri analitiği, otomasyon gibi konular ile makine öğrenimi, nesnelerin interneti (IoT), blok zinciri ve daha birçok alanda hızla gelişen yeteneklerle donanan akıllı tedarik zinciri son yılların kuşkusuz en çarpıcı dönüşümüne imza attı. Yeni teknolojiler gelişmeye devam edecek ve bunu iş gücüyle akılcı şekilde birleştirebilen kuruluşlar kazanacak. 2024 yılında teknolojide yeniliklerin tedarik zincirinin dönüşümünü daha hızla artırması ön görülürken, tedarik zincirinde “insan” unsurunun kendine özgü yerini koruması bekleniyor, bu nedenle insan sermayesi geliştirmeye yatırımların öncelik olarak devam edeceği düşünülüyor. Yeni teknolojilerin yanı sıra, bunları yönetecek yeni uzmanlık alanlarının da konuşulmaya devam edileceği aşikar.
İşletmeler 2024’te Yönetim Anlayışını ve Veri Yaklaşımını Geliştirmeli
Küresel gelişmeleri ve belirsizlikleri aşmak için çevik ve dirençli tedarik zincirlerinin geliştirilmesi kaçınılmazdır. Bu amaçla teknolojinin nimetlerinden faydalanmanın yanı sıra bunun nasıl yapılacağını yönetmek de bir o kadar önemli. Veri yönetimi, tek seferlik bir hedeften ziyade sürekli çalışılması gereken, tıpkı kurumsal iletişim gibi sonu olmayan sürekli iyileştirmelerle ve güncellemelerle devamlı çalışılan bir alan. İşletmeler, 2024 yılında, bu paralelde bakış açılarını geliştirmek zorunda. Veri yönetimini planlı, sistemli, stratejik olarak yürütülmeli, işletmeler bunu yinelenen bir yol olarak görmeli ve veri stratejilerini devamlı geliştirmeyi benimsemeliler. Bu sayede değişen koşullara uyum sağlamak ve deneyimlerden ders çıkararak ilerlemek ticaret sahnesinde başarıya daha yakın olmayı getirecektir. Yukarıda değinilen trendleri, yalnızca bu yıla ait birer popüler konu başlığı gibi görmek yerine, değer odaklı bir yol haritası geliştirmek için anahtarlar olarak gören kuruluşlar rekabet elini güçlendirecek. Verileri rasyonel faydasının yanı sıra net bir amaçla uyumlu haliyle stratejik olarak uygulamaya dönüştürmek gerekir. Verilerin gücünü, maliyet tasarrufu, gelişmiş verimlilik, iyileştirilmiş müşteri memnuniyeti, stratejik iletişim zarafeti ve farklılık yaratacak inovasyonlar için bir değer üretimine dönüştürebilenler her zaman bir adım önde olacaklar. İyi olan kazansın…