Günümüz iş dünyasını hızla yeniden şekillendiren gelişmeler, tedarik zincirini de birçok yönden etkiler. Tedarik zincirinde bu değişimlere açık olan ve yenlikleri iş süreçlerine uygulayabilen işletmeler kazanır. SAP ile yeni nesil çözümleri, işletmenin tedarik zincirindeki varlığını daha iyi yönetmesi ve gelişen pazar ortamına hızla yanıt vermesini sağlar. Dünya genelinde birçok büyük işletme tarafından tercih edilen SAP ile kurumsal çözümler ve iş ortağı çözümleri, tedarik zinciri yönetiminde yeni nesil farklar yaratır. Konuyu ana hatlarıyla sizler için derledik.
SAP Nedir ve Tedarik Zinciri Yönetimindeki Rolü Nedir?
SAP SE isimli, Almanya merkezli yazılım şirketi tarafından geliştirilen SAP, aynı zamanda kapsadığı iş yazılımı ve kurumsal kaynak planlaması (ERP) sistemlerinin ve benzeri tüm alt ürünlerin genel adı olarak tanımlanır. Başka bir deyişle SAP, üretici firma ve bu firma ile adaş olan ürün gamı ile buna ilişkin yazılımları tanımlayan bir terimdir.
İşletmelerin veri analitiği, raporlama ve iş süreçlerini optimize etmelerine yardımcı olan SAP, tedarik zinciri operasyonlarının yönetiminde güçlü bir araç karşımıza çıkar. Bu nedenle günümüzde modern işletmeler tedarik zinciri yönetiminde dijital araçlara git gide daha çok güvenir. SAP, işletmelerin bir dizi iş sürecini yönetmelerine yardımcı olan geniş kapsamlı bir yazılım paketini kapsar. İşletmeler SAP yazılımını kullanarak finans, insan kaynakları, tedarik zinciri yönetimi, üretim, satış, dağıtım ve diğer birçok iş operasyonunu entegre bir şekilde yönetebilirler. Bu, işletmelerin veri bütünlüğünü ve iş süreçlerini daha verimli bir şekilde optimize etmelerini sağlar. SAP’nin sunduğu: SAP ERP, SAP S/4HANA, SAP Business Intelligence, SAP Customer Relationship Management (CRM), SAP Supply Chain Management (SCM) ve SAP Human Capital Management (HCM) gibi birçok farklı uygulama bulunur.
SAP ERP SCM Nedir?
SAP ürünü olan SAP ERP terimi, “Kurumsal Kaynak Planlaması”nın İngilizce karşılığı olan “Enterprise Resource Planning” teriminin kısaltmasıdır. Bir şirketin tüm departmanlarını, süreçlerini ve verilerini tek bir merkezi veri tabanında birleştirerek işleyişi tek merkezden sağlamaya yarayan bir dijital bilgi sistemleri türü olarak tanımlanabilir.
ERP sistemi, finans; insan kaynakları; müşteri ilişkileri yönetimi; stok ve tedarik zinciri yönetimi gibi çeşitli işlevleri içerebilir. Bu entegre yaklaşım, şirketin tüm bölümlerinin tek merkezden, yani aynı veri tabanına dayalı şekilde çalışmasını sağlar. ERP veri tabanı sistemi bu özelliği nedeniyle, iş süreçlerinde verimliliğin artmasına, olası hataların önüne geçmeye ve karar alma süreçlerinin iyileştirilmesine katkı sağlar.
SAP SCM Sağlayıcı Şirket Neye Göre Seçilir?
SAP’nin yeni nesil teknolojilerle entegrasyonu için servis sağlayıcı şirketin uzmanlığı önemlidir ve tedarik zinciri yönetiminde işletmelerin nasıl bir rol oynadığına bağlı olarak SAP uygulamaları farklı şekilde entegre edilebilir.
SAP sistemleri, genellikle çeşitli modüller halinde işletmelere sunulur ve şirket özelinde belirli ihtiyaçlara ve farklı endüstrilere özel SAP çözümleri olarak ihtiyaca ilişkin özelleştirilerek entegre halde sunulur. Bu nedenle, bu hizmetleri sunacak olan sağlayıcı şirketleri seçerken hem bilgi ve donanım anlamında değerli bir uzman kadrosunun olmasına hem bu alandaki tecrübesine hem referanslarına hem de hizmet süresi kapsamında destek sağlama taahhütlerine dikkat etmek son derece önemlidir. MAP’ın işletme ihtiyaçlarına özel entegrasyon modelleri sunan MAP entegre SAP SCM çözümleri için uzman ekibimizden ücretsiz olarak bilgi alabilirsiniz. Detayli bilgi icin https://www.map.com.tr/tr/b2b-entegrasyon/sistemler-arasi-entegrasyon/
SAP Hangi Tür İşletmeler için Avantajlıdır?
SAP, genellikle orta ölçekli ve büyük ölçekli işletmelerin karmaşık ve büyük veri içeren işletme yapılarına uygundur; büyük ölçekli işletmeler karmaşık iş süreçleri ve bağlantıları nedeniyle SAP’nin sağladığı entegre iş çözümleri ve geniş kapsamlı veri yönetimi avantajlarından en çok fayda sağlayan işletmelerdir. Tedarik zincirinde farklı iş ortaklarıyla işbirliğinde önemli avantajlar yakalamak isteyen ve pazarda daha güçlü şekilde yer almak isteyen işletmeler SAP çözümlerini iş gücüne adapte etmelidir. Beri yandan, SAP ERP sistemleri, büyük ve karmaşık işletmelerden küçük ve orta ölçekli işletmelere kadar çeşitli işletme tipleri için uygulanabilir. Tüm ERP sistemleri ve kendi ERP sisteminden otomatik olarak veri gönderip alma yeteneğinin avantajları, tedarik zinciri operasyonlarında çok sayıda işletmeyle işbirliği yapan işletmeler tarafından bilhassa tercih edilmektedir. Farklı endüstrilerde yaygın olarak kullanılabilen ERP sistemler, bazı modellerde işletmenin genel performansını izlemek, değerlendirme sağlamak ve yönetmek üzere gerekli analitik ve raporlama araçlarını da içerebilir. Görüldüğü gibi farklı standartlarda ya da sistemlerle çalışan iş ortaklarıyla tek dilde anlaşmak isteyen işletmeler farklı SAP sistemleriyle çalışabilir.
SAP, her ölçekten ve her sektörden iş gücüne ve iş süreçlerine göre özelleştirilerek entegre edilebilir. Örneğin, SAP’nin güçlü veri analitiği ve risk yönetimi araçları, finansal kurumların, söz gelimi bankaların karmaşık iş süreçlerini etkin bir şekilde yönetmelerine yardımcı olabilir. Ayrıca, perakende sektöründe faaliyet gösteren işletmeler, müşteri taleplerini hızlı bir şekilde karşılamak ve stok yönetimini etkin bir şekilde yapmak zorundadır. SAP’nin perakende sektörü için sunduğu CRM, stok yönetimi ve müşteri ilişkileri yönetimi gibi avantajlı çözümleri, perakende şirketlerinin işletme performansını artırmalarını destekler.
İşletmelerin, modüller halindeki SAP çözümleriyle tanışarak iş gücüne en uygun çözümleri seçmek için SAP sağlayıcı şirketlerden uzman desteği almaları gerekir. Her ölçekten işletme, farklı çözümlerle kaynaklarını daha verimli kullanabilir, süreçlerini optimize edebilir, verimliliğini artırabilir ve daha etkin kararlar alabilir.
SAP SCM, Tedarik Zinciri Yönetimi Alanında İşletmelere Hangi Avantajları Sunar?
SAP entegrasyon altyapısının hayati önemdeki parçası çevrim sunucusudur. Çevirici, veriyi bir düzenleme şeklinden başka bir düzenlemeye çevirmek için kullanılır. Örneğin, bir SAP iDoc RosettaNet XML’e çevrilebilir. Bir ANSI X.12 EDI verisi bir Microsoft Excel hesap tablosuna çevrilebilir. Sap, iletişim yöntemi olarak şöyle açıklanabilir: Entegrasyon altyapıları genel olarak, yaygın kullanılmakta olan iletişim uyarlayıcılarını (transport adapters – AS2, FTP, MQ ve benzerleri) barındırmaktadır. Tüm bu teknik sistem sayesinde işletme, iş birliği içinde olduğu diğer işletmelerle veri alışverişi yaparken entegrasyon altyapısının farklı özellikleri sayesinde, hızlı; kolay; etkili ve verimli ticari operasyon süreçlerine imza atar.
SAP’nin tedarik zinciri yönetimi (SCM) çözümleri, mal ve hizmetlerin tedarikinden üretimine ve dağıtımından lojistiğine kadar olan tüm tedarik operasyonları süreçlerinin etkin bir şekilde yönetilmesine olanak tanır. Bu da stok yönetimi, lojistik ve tedarikçi ilişkilerinin optimize edilmesine yardımcı olur. İşletme; ihtiyacına uygun olarak, çok sayda farklı iş ortağına veya müşterisine yüzlerce veya binlerce mesaj gönderiyorsa, mesajları takip edebilir; raporlama özelliği ile hangi mesajların halen gönderilmekte olduğunu ya da hedefine ulaşıp ulaşmadığını netleştirebilir. SAP SCM, bir işletmenin depolama ve lojistik süreçlerinde, ürünlerle ilgili talep tahminlerini ve buna bağlı stok yönetim faaliyetlerini düzenlemede fayda sağlar. Bu sayede depolama ve stoklama için maliyetler düşürülerek, tasarruf sağlanabilir. Daha da önemlisi, işletmeler talep ön görüleri sayesinde fazla stok maliyetinden kurtulmanın yanı sıra olası taleplere hızla cevap vererek, tedarik zincirinin en kritik gerekliliklerinden biri olan çeviklik için büyük bir avantaj elde eder. SAP SCM, talep ön görüleriyle lojistik ve dağıtım süreçlerini optimize etmesini sağlar ve böylece taşıma maliyetlerini azaltan işletmeler, teslimat sürelerini kısaltabilir. Ayrıca üretim planlama ve yönetimini kolaylaştıran SCM çözümleri ile işletmeler üretim süreçlerini daha verimli hale getirerek, hem üretim maliyetlerini azaltabilir hem sürdürülebilirlik hedeflerine dolaylı bir katkı sağlar hem müşteri taleplerini daha çevik şekilde karşılar. Bu avantaj, üretim performansının yükselmesini kolaylaştırır.
SAP SCM, verilerin sistemli şekilde, tek standartta hızla ve hatasız iletilmesini ve alınmasını sağladığı için olası iletişim krizlerinin önüne geçmeye yarar ve bundan kaynaklanabilecek tedarikçilerle daha sağlam ilişkiler kurmayı ve onların performansını izlemeyi sağlar. Bu, tedarikçi işbirliğini güçlendirir ve mal ve hizmetlerin zamanında ve kaliteli bir şekilde sağlanmasını destekler. Tedarikçi ve müşteri ilişkileri yönetiminde işletmenin iletişimini güçlendirir ve iletişim faaliyetlerini pekiştirerek, itibara olumlu katkı sunar. SAP SCM’ın bir diğer önemli avantajı, tedarik zinciri boyunca sürekli izleme ve gözetim ile olası aksaklıkları önceden tespit etme imkanıdır. Bu ve diğer tüm avantajlar sayesinde olası krizler önlenerek müşteri memnuniyeti sağlanabilir ki bu da SAP SCM’nin işletmenin iletişimini güçlendirir. Operasyonel süreçleri daha verimli ve daha az maliyetli olan işletmeler, böylece rekabet gücünü ve karlılığını artırır.
Çevik, doğru planlama ve zamanlama sağlama yeteneği sunan SAP SCM ile işletmeler, müşteri memnuniyetini artırarak ve işletmenin itibarını güçlendirmesine katkı sağlayan başarılı bir iletişim temeli sağlar.
Çok sayıda avantajlarıyla SAP CSM işletmelerin tedarik zinciri süreçlerini daha etkili bir şekilde yönetmelerine ve rekabet avantajı elde etmelerine yardımcı olur. Bu sistemler genellikle şirketlerin büyüme, verimlilik ve rekabet avantajı elde etmesine büyük ölçüde yardımcı olacağı için, yönetim nazarında bir iş yatırımı olarak görülmelidir. Vizyoner işletmeler, iş gücü özelinde özelleştirilmiş entegre çözümlerle pazar hedeflerine daha güçlü ve hızlı şekilde ulaşmayı ve performanslarını artırmayı başarabilir.